http://www.hmetro.com.my/articles/Peniagaderitamahuwajahgebu/Article/
Peniaga
derita mahu wajah gebu
Oleh
Zuliaty Zulkiffli
ALOR SETAR: Impian seorang wanita mendapatkan
kulit wajah cantik dan gebu bertukar tragedi apabila kulit wajahnya rosak dan
bertompok serta bengkak selepas menjalani rawatan kulit muka di sebuah pusat
kecantikan terkenal di kompleks beli-belah, di sini, tahun lalu menyebabkan dia
kerugian RM10,000.Mangsa, Rohhimi Tam, 46, yang menetap di Pokok Sena, dekat
sini berkata, dia terpengaruh dengan iklan di televisyen mengenai rawatan di
pusat kecantikan berkenaan yang menawarkan promosi rawatan percuma kepada
pelanggan menyebabkan dia berminat untuk mecuba.Rohhimi berkata, sebagai ahli
perniagaan, dia mahu menjaga penampilan wajah supaya lebih cantik walaupun
sebelum ini pernah mengunjungi butik kecantikan lain untuk menjalani rawatan
muka.“Saya mengunjungi pusat kecantikan itu pada 7 November tahun lalu dan
hanya sekadar mahu bertanya mengenai promosi berkenaan, tetapi pakar kecantikan
itu memujuk supaya mengikuti 30 sesi rawatan kulit muka dengan bayaran
pendahuluan RM4,000, malah turut menjanjikan kesan yang menarik.“Pakar
kecantikan terbabit memujuk berkali-kali untuk mengikuti rawatan kecantikan di
situ menyebabkan saya akhirnya bersetuju untuk menyertai pakej rawatan yang
disyorkan dan membayar wang pendahuluan RM4,000.“Bagaimanapun, selepas sehari
menjalani rawatan itu, saya dapati kulit muka keluar jerawat yang banyak dan
pergi semula ke pusat itu untuk mendapatkan penjelasan, tetapi kakitangan di
situ memaklumkan yang ia perkara biasa, malah kesan parut itu hanya akan hilang
selepas menjalani beberapa sesi rawatan yang lain,” katanya. Rohhimi berkata,
belum sempat sesi rawatan pertama selesai, pakar kecantikan terbabit menawarkan
pakej promosi rawatan kedua yang bernilai RM6,000 apabila selesai 20 sesi
rawatan pertama selepas mendapati kulit mukanya dan bermasalah menyebabkan dia
terus bersetuju.Katanya, sejak itu, dia terpaksa berulang-alik ke pusat
kecantikan itu seminggu sekali untuk mendapatkan rawatan dan mendapati kulit
wajahnya semakin rosak. “Apabila bertanya, pakar kecantikan terbabit
memberitahu produk mereka sesuai untuk semua jenis kulit dan apa yang saya
alami adalah kesan biasa, tetapi apabila mendapati keadaan bertambah teruk,
saya terpaksa berhenti menjalani rawatan di pusat berkenaan.
“Bayangkan ketika itu saya terpaksa duduk di rumah, malah tidak dapat bertemu pelanggan kerana malu,” katanya. Rohhimi berkata, dia membuat aduan di pejabat Persatuan Pengguna Kedah (Cake) untuk membantunya mendapatkan semula ganti rugi berkenaan.Sementara itu, Presiden Persatuan Pengguna Kedah (Cake), Datuk Yusoff Ismail berkata, sebaik aduan diterima, beliau terus menghantar notis kepada pusat kecantikan itu untuk mendapatkan penjelasan lanjut, tetapi sehingga sekarang belum mendapat maklum balas.Sehubungan itu, katanya, kes berkenaan akan dibawa ke Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM) untuk diselesaikan.Dalam pada itu, Yusoff berkata, sepanjang tahun ini, beliau menerima 10 kes daripada pengguna yang mengadu mengalami masalah kulit muka selepas menjalani rawatan di pusat kecantikan wajah yang sama.Sementara itu, pegawai khidmat pelanggan pusat kecantikan terbabit yang hanya dikenali sebagai Vinent berkata, perkhidmatan rawatan wajah yang disediakan di situ tidak menggunakan sinar laser atau suntikan sehingga boleh merosakkan kulit wajah pelanggan.Beliau berkata, pakar kecantikan di pusat itu juga tidak menggunakan sebarang penggunaan produk yang mengandungi bahan kimia berbahaya kerana pihaknya mengutamakan kesesuaian kulit pelanggan sebelum rawatan dilakukan.Katanya, berkemungkinan pengadu terbabit (Rohhimi) mempunyai masalah kulit wajah sebelum datang ke pusat kecantikan berkenaan menyebabkan berlaku tindak balas ketika menjalani rawatan di sini.
No comments:
Post a Comment