Saturday 7 July 2012

Awas Penipuan Kad Kredit


Awas Penipuan Kad Kredit

Never enter your credit Card number in an http website!
But if the web address begins with https://, That basically means your computer is talking to the website in a secure code that no one can eavesdrop on.
What is the difference between http and https. Maybe you already knew this, but I thought it was Important enough to send even if you already know.
FIRST, MANY PEOPLE ARE UNAWARE OF The main difference between http:// and https:// is.
It's all about keeping you secure. HTTP stands for Hypertext Transport Protocol. Which is just a fancy way of saying it's a Protocol (a language, in a manner of speaking) For information to be passed back and forth Between web servers and clients.
The important thing is the letter S which makes the difference between HTTP and HTTPS. The S (big surprise) stands for "Secure".
If you visit a website or web page, and look at the address in the web browser, it will likely begin with the following:  http://. This means that the website is talking to your Browser using the regular 'unsecured language.
In other words, it is possible for someone to "eavesdrop" on your computer's conversation with the website.
If you fill out a form on the website, someone might see the information you send to that site. This is why you never ever enter your credit Card number in an httpwebsite!
But if the web address begins with https:// that basically means your computer is talking to the website in a secure code that no one can eavesdrop on.
You understand why this is so important, right? If a website ever asks you to enter your credit Card information, you should automatically look to see if the web address begins with https://.
If it doesn't, there's no way you're going to enter Sensitive information like a credit card number.

Salam & Selamat Sejahtera,  saya ingin berkongsi pengalaman mengenai pemalsuan credit card. Pagi ni lebih kurang pukul 11.20 pagi, saya terima satu panggilan telefon (+6030721160 ) yang mana mesin perakam suara yang bertanya sama ada saya nak benarkan, nak reject satu transaction yang sedang berlaku di KLIA yang melebihi RM3000 ATAU bercakap dengan pegawai pekhidmatan pelanggan Am bank. Saya pilih untuk bercakap dengan pegawai perkhidmatan pelangan AM bank (Chinese). Saya cakap yang saya tidak pernah ada credit card Am bank dan tidak pernah buka akaun Am Bank. Oleh yang demikian, pegawai tersebut telah minta no.kp untuk semakan dalam sistem dan dapati saya ada mohon credit card AM bank seperti detail dibawah:  

Tempat Mohon: Plaza OSK Ampang
Tarikh Mohon: 21.09.2009
Jenis Card: Master Gold (credit limit RM12,000)
No.Card: 5455193286537020
Outstanding: RM4,000.00  

Saya memang terkejut sebab saya TAK pernah mohon credit card Am Bank. Selepas itu pegawai tersebut menasihati saya untuk buat laporan dengan Bank Negara Malaysia dengan menyambung penggilan saya kepada Bank Negara. Seorang pegawai bank negara (Indian) minta saya ceritakan apa yg terjadi tetapi sebelum itu pegawai tersebut minta no. hand phone saya yang mana beliau akan hubungi dalam masa 2 minit lagi sebab nak ON kan perakam suara. Selepas 2 minit, tiada panggilan telefon daripada pegawai tersebut dan saya telah mencari no. telefon bank negara di internet. Apabila saya call bank negara untuk teruskan laporan pemalsuan ini baru la saya tahu cerita yang sebenarnya yang mana Bank Negara sudah sedia maklum akan teknik pemalsuan card credit cara ini.   

Sebenarnya.. ..panggilan telefon +6030721160 adalah panggilan palsu yang menyatakan itu panggilan dari AM bank. Pegawai Chinese dan Indian itu pun PENIPU. Taktik yang digunakan di sini, apabila pemegang card dah panik dan ingin buat laporan dengan bank negara, Pegawai Indian tadi akan minta segala details "card credit yang lain" (contoh Maybank) sebab pegawai ni dah tahu yang kita tidak ada Card Credit AM bank dan menjadi sumber maklumat utk mohon card credit AM bank.  Apabila pemegang kad beri details kad credit lain seperti no. kad, no 3 angka di belakang kad dan nama atas kad....pegawai Indian tadi boleh buat transaction online seperti beli tiket flight dll. Melalui perbualan saya dengan pegawai bank negara yang SEBENAR, semua bank di Malaysia tidak boleh buat sambungan terus  ke bank negara. Dalam kes ni AM bank ke Bank negara. Yang kedua, jika bank negara buat pengilan telefon, no.telefon bank negara tidak akan appear di screen HP. Bank Negara menasihati saya buat semakan di AM bank melalui talian khidmat pelanggan 1 300 80 8888 dan buat laporan polis. Apabila saya call AM Bank, AM bank juga sudah sedia maklumkan akan kes penipuan macam ni. Melalui semakan dalam sistem AM bank....alhamdulillah saya tidak ada card credit dan akaun dengan AM bank. Saya harap, kita akan terus sama berhati-hati apabila terima panggilan telefon yang melibatkan kewangan ataupun bank.    Wassalam

P/S : Kalo nak selamat , tak payah ada langsung kad kredit lah weh...

No comments:

Post a Comment